26Απρίλιος2024
Άρχισε η υποβολή δικαιολογητικών για την καταβολή της Εισοδηματικής Ενίσχυσης σε οικογένειες ορεινών και μειονεκτικών περιοχών για το έτος 2015.
Το επίδομα κυμαίνεται από 300-600 ευρώ ανάλογα με το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα των δικαιούχων και καταβάλλεται εφάπαξ μετά την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Στο πλαίσιο των μέτρων κοινωνικής προστασίας ευπαθών ομάδων του πληθυσμού θεσπίστηκε η χορήγηση ετήσιας εισοδηματικής ενίσχυσης, προκειμένου να στηριχθούν οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα και να αποτραπεί ο κίνδυνος να ερημωθούν ολόκληρα χωριά που βρίσκονται σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές.
Να τονίσουμε ότι σε πολλές περιφέρειες η διαδικασία έναρξης αιτήσεων παραδοσιακά ξεκινά αργότερα (αρχές ή μέσα Οκτώβρη). Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ρωτήσουν στο αρμόδιο ΚΕΠ της περιοχής του δικαιούχου για τις ημερομηνίες.
Δικαιούχοι της Εισοδηματική Ενίσχυση σε οικογένειες ορεινών και μειονεκτικών περιοχών είναι οικογένειες, συμπεριλαμβανομένων και των μονογονεϊκών, Ελλήνων υπηκόων κρατών-μελών της Ε.Ε., των οποίων τα μέλη κατοικούν μόνιμα σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, όπως αυτές ορίζονται από την Οδηγία 85/148/ΕΟΚ.
Συγκεκριμένα το ύψος της εισοδηματικής ενίσχυσης ανέρχεται:
Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα προσδιορίζεται ως ακολούθως: «Ετήσιο οικογενειακό εισόδημα» είναι το συνολικό ετήσιο φορολογούμενο πραγματικό ή τεκμαρτό, καθώς και το απαλλασσόμενο ή το φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα του φορολογουμένου, της συζύγου και των ανήλικων τέκνων του από κάθε πηγή. Κατόπιν αυτού κατά τον υπολογισμό του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των προαναφερόμενων εισοδημάτων όλων των μελών της οικογένειας, όπως αναγράφεται στο αντίγραφο του εκκαθαριστικού σημειώματος της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους για το οποίο αιτείται η εισοδηματική ενίσχυση. Σε περίπτωση δε ύπαρξης τεκμαρτού εισοδήματος διενεργείται σύγκριση πραγματικού και τεκμαρτού εισοδήματος και λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο εξ αυτών.
Η παραπάνω κατά περίπτωση εισοδηματική ενίσχυση δεν λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος με βάση το οποίο χορηγείται αυτή.
Σύμφωνα με την αριθμ. 2/111270/0026/11-12-2013 εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους διευκρινίζονται τα εξής:
Α) Βασικό στοιχείο χορήγησης της εισοδηματικής ενίσχυσης είναι η οικογένεια και όχι η στέγη, η οποία μπορεί να είναι ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή και κοινή.
Β) Για την εφαρμογή των υπόψη διατάξεων με τον όρο «οικογένεια» εννοείται το ζεύγος των σε νόμιμο γάμο συμβιούντων συζύγων μετά των ανηλίκων και αγάμων τέκνων αυτών (συγγενική οικογένεια) που συμβιούν κάτω από την ίδια στέγη. Κατόπιν αυτού ως «οικογένεια» θεωρούνται: οι σύζυγοι μόνο ή και με τέκνα (ανήλικα ή ενήλικα άγαμα) που βαρύνουν φορολογικά το δικαιούχο – αρχηγό της οικογένειας.
Παραδείγματα:
1. Αν σε ένα σπίτι ζουν δύο (2) οικογένειες παππούς, γιαγιά, πατέρας, μητέρα, παιδιά, κάνουν δύο ξεχωριστές φορολογικές δηλώσεις, παρόλο που είναι ένα (1) νοικοκυριό δικαιούνται εισοδηματική ενίσχυση και οι δύο οικογένειες λαμβανομένων υπόψη σε κάθε περίπτωση και τα εισοδηματικά κριτήρια έκαστης.
2. Αν σε ένα σπίτι ζει μια οικογένεια πατέρας – μητέρα – παιδί αλλά το παιδί δεν είναι προστατευόμενο μέλος, (κάνει ξεχωριστή φορολογική δήλωση) μόνος δικαιούχος της εισοδηματικής ενίσχυσης είναι ο πατέρας (εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια). Το παιδί δεν είναι δικαιούχος διότι στην προκειμένη περίπτωση δεν αποτελεί από μόνο του οικογένεια.
Γ) Στους δικαιούχους της ενίσχυσης περιλαμβάνονται και οι μονογονεϊκές οικογένειες που αποτελούνται συγκεκριμένα από:
Δ) Τα μεμονωμένα άτομα δεν αποτελούν οικογένεια (για να αποτελούν οικογένεια απαιτούνται πάνω από δύο (2) μέλη).
Ε) Την εισοδηματική ενίσχυση για την οικογένεια στην περίπτωση που ο πατέρας δεν είναι Έλληνας υπήκοος ή υπήκοος κράτους - μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης αιτείται η μητέρα.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται να καταθέσουν οι δικαιούχοι, όπως επανακαθορίσθηκαν με την 2/71338/0026/22-07-2013 ΚΥΑ (Β.1911) είναι τα εξής :
Σημειώνεται ότι:
(i) σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 61 του Κ.Φ.Ε. (ν.2238/1994) η υποβολή φορολογικής δήλωσης καθίσταται από 1/1/2013 υποχρεωτική τηρουμένων των προϋποθέσεων και των επιφυλάξεων που ορίζονται στον Κώδικα αυτό,
(ii) σε περίπτωση που ο δικαιούχος της εισοδηματικής ενίσχυσης αιτείται για τη χορήγησή της για έτος, που δεν ήταν υπόχρεος για υποβολή φορολογικής δήλωσης, τότε θα προσκομίζει με προσωπική του ποινική ευθύνη, υπεύθυνη δήλωση, θεωρημένη από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., στην οποία και θα αναφέρεται ο συγκεκριμένος λόγος για τον οποίο δεν ήταν υπόχρεος στην υποβολή της. Η υπεύθυνη αυτή δήλωση, όπως έχει γίνει δεκτό από την Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος, δεν επέχει θέση βεβαίωσης (σχετ. το αριθ. Δ12 1170460/ΕΞ2010/17-10-2010 έγγραφο).
Επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση οι Υ.Δ.Ε. κατά το στάδιο της εκκαθάρισης της ανωτέρω δαπάνης μπορούν να ζητήσουν οποιοδήποτε άλλο δικαιολογητικό ή στοιχείο θεωρούν απαραίτητο.
Οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά θα υποβληθούν στο ΚΕΠ της αντίστοιχης ορεινής ή μειονεκτικής περιοχής του διακαιούχου. Αν δεν υπάρχει ΚΕΠ, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθυνθεί στην αντίστοιχη υπηρεσία εξυπηρέτησης των πολιτών της περιοχής.
Να σημειωθεί ότι η αρμοδιότητα για τη συγκέντρωση και τον έλεγχο των αιτήσεων και των προβλεπόμενων δικαιολογητικών μεταβιβάστηκε στη Διεύθυνση Οικονομικού ή τα Τμήματα Διοικητικού Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που μεριμνούν για την έκδοση απόφασης ανάληψης της σχετικής υποχρέωσης, συντάσσουν την κατάσταση πληρωμής, ελέγχουν την πληρότητα των δικαιολογητικών και τα προωθούν στην αρμόδια κατά τόπο ΥΔΕ για την έκδοση του σχετικού χρηματικού εντάλματος στο όνομα κάθε δικαιούχου.
Ωστόσο προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των πολιτών που διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές και για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους, οι αιτήσεις των δικαιούχων μετά των απαιτούμενων δικαιολογητικών μπορεί να υποβάλλονται και μέσω των ΚΕΠ, τα οποία στη συνέχεια διαβιβάζουν στη Διεύθυνση Οικονομικού ή στα Τμήματα Διοικητικού - Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Σχόλια