-
Post 17 Μάρτιος 2015
-
By KachYPOPTOS
Καταργείται η ρύθμιση διαγραφής αιώνιων φοιτητών
Προς μεγάλη ανακούφιση χιλιάδων φοιτητών και των οικογενειών τους, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δήλωσε ότι θα καταργήσει αναδρομικά κάθε νομοθετική πράξη που οδηγεί στη διαγραφή των αιώνιων φοιτητών.
Το ζήτημα έχει απασχολήσει χιλιάδες φοιτητές, που υπό τις συνθήκες οικονομικής αιμορραγίας των οικογενειών τους, αναγκάζονται να εργαστούν ή να επιστρέψουν στον τόπο καταγωγής τους, μη μπορώντας να ανταπεξέλθουν στα έξοδα που απαιτεί η διαμονή τους σε άλλες πόλεις, για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
UPDATE: Ψηφίστηκε στη Βουλή με τροποποίηση η οριστική κατάργηση του νόμου περί διαγραφής και ορίων φοίτησης
Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Δ. Χασάπης, σε συνάντησή του με αντιπροσωπεία επί πτυχίω φοιτητών της Νομικής και της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, διαβεβαίωσε για την κατάργηση κάθε πράξης που αφορά τη διαγραφή των αιώνιων φοιτητών, με ρύθμιση που θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που ετοιμάζεται.
Γιατί είναι αναχρονιστικός ο χρονικός περιορισμός σπουδών
Η μέχρι τώρα κόντρα μεταξύ υπουργείου, πανεπιστημίων και φοιτητών, για το αν πρέπει ή όχι να υπάρχει χρονικός περιορισμός στις σπουδές όπως και στις υπόλοιπες χώρες, μάλλον είναι αναχρονιστική, αφού είναι επιτακτική ανάγκη τουλάχιστον να λάβουμε υπ' όψιν τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής.
Η μία όψη του νομίσματος
Οι οικογένειες που δε μπορούν να καλύψουν τα έξοδα διαμονής και διαβίωσης των παιδιών τους σε άλλες πόλεις είναι πλέον περισσότερες από πολλές.
Δεκάδες επιτυχόντες εγγράφονται αλλά δεν ξεκινούν μαθήματα λόγω έλλειψης οικονομικής στήριξης, αναβάλλοντας προσωρινά τις σπουδές τους μέχρι να καταφέρει ο άνεργος γονιός να βρει δουλειά, εκτός κι αν κατορθώσουν να μπουν σε κάποια φοιτητική εστία ώστε να εξασφαλίσουν τουλάχιστον το ενοίκιό τους.
Τα ίδια τα παιδιά υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές για να καλύψουν τα βασικά κόστη, στην πλειοψηφία τους χωρίς περίθαλψη, με μισθούς πείνας και με ωράρια πραγματικής εκμετάλλευσης.
Οι φοιτητές που φτάνουν να χρωστούν λίγα μαθήματα στο 4ο έτος των σπουδών τους και δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να παραμείνουν μακριά από τον τόπο τους για ένα έστω ακόμη έτος, αναγκάζονται να μεταθέτουν για αργότερα το πτυχίο τους.
Εύλογα ρωτάει κανείς: Τι θα κερδίσει η πολιτεία στερώντας το δικαίωμα σε κάποιον να πάρει το πτυχίο του στο χρόνο που επιθυμεί, αφού για να φτάσει ο φοιτητής ως εκεί, έχει ήδη δουλέψει σκληρά με εξαντλητικά ωράρια διαβάσματος από το Λύκειο, έχει δώσει αμέτρητες εξετάσεις, έχει εξεταστεί με ένα δύσκολο σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, έχει ξοδέψει δεκάδες ευρώ σε φροντιστήρια επειδή η δημόσια παιδεία δεν είναι ικανή να του παρέχει δωρεάν όσα απαιτούνται και δεν επιβαρύνει σε τίποτα το εκπαιδευτικό ίδρυμα μιας και τα φοιτητικά προνόμια (σίτιση, στέγαση, κάρτες μεταφορών, βιβλία κλπ) καταργούνται;
Η άλλη όψη του νομίσματος
Στον αντίποδα, είναι αυτοί που θεωρούν τους αιώνιους φοιτητές μια ακόμα παθογένεια του συστήματος.
Σε καμία άλλη χώρα δε θα συναντήσει κάποιος πανεπιστήμια με αδιάφορους φοιτητές που διακόπτουν επ' αόριστον τις σπουδές τους, είτε γιατί βαριούνται, είτε γιατί βολεύονται σε έναν εύκολο και ευνοϊκό τρόπο ζωής γι' αυτούς, είτε γιατί διαπιστώνουν ότι το αντικείμενο σπουδών τους δεν είναι αυτό που τους ταιριάζει.
Το «πρόβλημα» είναι ότι οι φοιτητές αυτοί, επιβαρύνουν το δημόσιο εφόσον προσμετρούνται στο δυναμικό των ενεργών φοιτητών, με αποτέλεσμα το κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα να λαμβάνει κρατικές επιχορηγήσεις περισσότερες από τις πραγματικές του ανάγκες.
Επιπλέον, συχνά γίνεται λόγος για την εύνοια των αιώνιων φοιτητών που αποτελούν στελέχη πολιτικών παρατάξεων μέσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δρουν με κομματικά κίνητρα, επηρεάζουν τις πολιτικές πεποιθήσεις των υπολοίπων και συνδιαλέγονται με τους καθηγητές για το «κοινό καλό των φοιτητών».
Εύλογα ρωτάει κανείς: Γιατί λοιπόν να δίνεται ισόβια παράταση και εύνοια στους αδιάφορους ως επιβράβευση της ασυνέπειά τους και ως αποδοχή μιας κοινωνικής ασυδοσίας χωρίς όρια και κανόνες; Γιατί δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε τα πρότυπα των άλλων χωρών και χρεώνεται το δημόσιο άσκοπα;
Πού βρίσκεται η αλήθεια;
Πιθανόν ένα πλαίσιο σπουδών με χρονικό περιορισμό (ακόμα κι αν αντιβαίνει στη δια βίου μάθηση για την οποία τόσο υπεραμύνεται το υπουργείο παιδείας), ίσως βοηθά και τον ίδιο το φοιτητή να οριοθετεί τον εαυτό του και να πιέζεται να ολοκληρώσει τις σπουδές του στον κανονικό χρόνο φοίτησης. Αλλά:
- Πόσο νόμιμο είναι αλήθεια να διαγράφονται φοιτητές που όταν εισήχθησαν στο Πανεπιστήμιο δεν υπήρχε προϋπόθεση για χρονικό περιορισμό στις σπουδές τους; Μήπως θα έπρεπε να εξαιρεθούν από έναν τέτοιο νόμο;
- Πόσο νόμιμο και ηθικό, είναι να διαγράφεις φοιτητές στο πτυχίο ή να τους επιβάλεις με τελεσίγραφα μέσα σε δύο μήνες να επιστρέψουν στον τόπο σπουδών τους, να νοικιάσουν ξανά ένα διαμέρισμα και να επωμιστούν κόστη που δεν αντέχουν, όταν η οικονομική ανέχεια σιτίζει τις οικογένειες στα κοινωνικά παντοπωλεία;
- Πόσο νόμιμο είναι να εξαντλείς την αυστηρότητά σου διαγράφοντας χρόνια σπουδών, κόπων και εξόδων έτσι απλά, επειδή πλέον δε φτάνει η επιχορήγηση, ενώ για χρόνια έχεις κατασπαταλήσει το δημόσιο χρήμα;
- Πόσο νόμιμο είναι να επιβάλεις σε κάποιον να αφήσει τη δουλειά του ή τις υποχρεώσεις του, για να περάσει τα τελευταία 3, 5, 10 μαθήματα που άφησε, ενώ δεν τον είχες ενημερώσει γι' αυτό από την αρχή των σπουδών του, ώστε να κάνει τις σωστές γι' αυτόν επιλογές;
- Πόσο σώφρον είναι να θέλεις να εξαλείψεις τις παθογένειες της παιδείας, ξεκινώντας από τις διαγραφές των «κακών και αδιάφορων φοιτητών» που επιβαρύνουν το κράτος με την ασυνέπειά τους, όταν τους έχεις ήδη επιβάλει για χρόνια ολόκληρα να δαπανήσουν τεράστια ποσά στην παραπαιδεία για να μπορέσουν να μάθουν όσα οφείλεις να τους παρέχεις δωρεάν;
- Άραγε πριν υπερθεματίσουμε για τους καλούς φοιτητές των άλλων χωρών, μήπως να αναρωτηθούμε αν το εκπαιδευτικό τους σύστημα, τους στέλνει στο Πανεπιστήμιο το ίδιο «κουρασμένους» μετά από εξαντλητικά ωράρια φροντιστηρίων, διαρκείς εξετάσεις με τους πιο ανορθόδοξους τρόπους και δεκάδες ευρώ ξοδεμένα;
- Μήπως θα ήταν πιο νόμιμο και ηθικό, αντί να διαγράφουμε φοιτητές αδιακρίτως, κάνοντας ετήσιες παραχωρήσεις για παρατάσεις σπουδών ως καλοί Σαμαρείτες, να εφαρμόσουμε ένα σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια που δεν θα εξαντλεί οικονομικά τις οικογένειες και θα στηρίζεται σε γερά θεμέλια ακολουθίας σπουδών, όπως στις άλλες χώρες;
- Μήπως στις άλλες χώρες οι καθηγητές δεν κόβουν επί σειρά ετών σπουδαστές χωρίς επιπτώσεις, αντιθέτως κάνουν τα πάντα για να βοηθήσουν το φοιτητή να ανταπεξέλθει; Κι αν όντως δεν μπορεί να ανταπεξέλθει γιατί δεν έχει τις απαιτούμενες ικανότητες, μήπως φταίει ότι του επιτράπηκε να μπει γιατί η βάση εισαγωγής έγινε το 10 και ο αριθμός των εισακτέων διπλασιάστηκε από το ίδιο το κράτος, για πολιτικούς λόγους που όλοι γνωρίζουμε;
- Μήπως το ίδιο το Πανεπιστήμιο πρέπει να οργανώσει το πρόγραμμά του με αλυσίδες υποχρεωτικών μαθημάτων, ώστε να μην επιτρέπει να φτάνει ο φοιτητής στο 4ο έτος και να χρωστάει μαθήματα του 1ου, όπως σε άλλες χώρες όπου οι κανόνες και τα όρια είναι εξ' αρχής ορισμένα με μελέτη, σαφήνεια και ισονομία;
- Ή μήπως θα ήταν πιο νόμιμο και ηθικό, να σεβαστούμε την ελληνική οικογένεια που ενώ αιμορραγεί, εξακολουθεί να πιστεύει στην ανώτερη μόρφωση των παιδιών της και προσπαθεί απεγνωσμένα να τα στηρίξει χωρίς καμία κρατική βοήθεια;
- Μήπως τελικά δεν μας ενδιαφέρει αν τα Πανεπιστήμια πάρουν μερικά ακόμα χιλιάδες ευρώ αδίκως, αλλά να εξοικονομήσουμε ακόμα μερικά ψίχουλα για τις επερχόμενες δόσεις και... βλέπουμε;
Και φυσικά δεν πρέπει να κατασπαταλείται ευρώ από το Δημόσιο χρήμα, αλλά πολιτεία είναι οι άνθρωποι και οι νόμοι πρέπει να υπερασπίζονται το συμφέρον τους. Η τακτική πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι ανήκει σε άλλες εποχές.
Ακόμα κι αν η νέα ηγεσία δεν καταργούσε την νομοθετική πράξη διαγραφής των φοιτητών, είναι αδιανόητο και αντισυνταγματικό να διαγράφεται ο κόπος χιλιάδων σπουδαστών, χωρίς την τυπική εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων.
Μπορεί να ήταν και θεμιτό να τεθεί, από δω και στο εξής, ένα αυστηρότερο πλαίσιο με προϋποθέσεις και αποσαφηνισμένες εξαιρέσεις που θα διορθώνει ότι επιβαρύνει τον πολίτη, αλλά και ο φοιτητής θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να δηλώσει επ' αόριστον διακοπή των σπουδών του εάν συντρέχουν λόγοι που το απαιτούν (όπως σε τόσες χώρες), ώστε η Δια Βίου Μάθηση να γίνει πράξη και όχι να αποτελεί ακόμα ένα μέσο κατασπατάλησης χρημάτων σε ιδιωτικούς φορείς κατάρτισης, χωρίς κανένα ουσιαστικό αντίκρισμα.
Πόσο νόμιμο είναι τελικά να εφαρμόζεται ένας νόμος για ένα τόσο σοβαρό θέμα και να έχει αναδρομική ισχύ σε βάθος χρόνου, μόνο και μόνο για την πιθανή εξοικονόμηση χρημάτων;
Η Ελλάδα έχει εξαιρετικό επιστημονικό και εκπαιδευτικό δυναμικό και νέους ανθρώπους που διαπρέπουν σε όποια χώρα κι αν βρεθούν. Και είναι τιμή να προσπαθεί ο κάθε πολίτης να μορφωθεί με τον τρόπο που επιλέγει και σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται, εφόσον δεν επιβαρύνει τον συμπολίτη του, και το κράτος θα έπρεπε να τον επιβραβεύει γι' αυτό και όχι να τον τιμωρεί!
Βγήκε η Απόφαση για τις 15.000 προσλήψεις μακροχρόνια…
ΤΕΒΑ: Δείτε τη λίστα με τα δωρεάν τρόφιμα - Πού και πώς θα…
Αιτήσεις για το νέο κοινωνικό Έκτακτο Ειδικό Τιμολόγιο…
Ηλεκτρονική Ανανέωση Κάρτας Ανεργίας ΟΑΕΔ (οδηγίες)…
Σχετικά άρθρα
Επικαιρότητα
Μετεγγραφές φοιτητών: Αιτήσεις, δικαιούχοι, μόρια,…
Επικαιρότητα
Αμοιβαίες Μετεγγραφές Φοιτητών - Αιτήσεις Οι ενδιαφερόμενοι…
Επικαιρότητα
Μετεγγραφές φοιτητών: Αιτήσεις, δικαιούχοι, μόρια,…
Επικαιρότητα
Χάος με το ΦΠΑ στην εκπαίδευση: ή 0% ή 23% ζητούν οι…
Επικαιρότητα
Λουκέτο στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο; Σε οριακό σημείο…
Επικαιρότητα
Σήμερα τα ονόματα των παιδιών που θα φιλοξενηθούν στους…
Lifestyle
ΤΡΑΓΙΚΗ ΕΙΔΗΣΗ! Νεκρός σε τροχαίο ο λατρεμένος…
Lifestyle
ΠΡΟΣΟΧΗ! Μην γελάσεις είναι αληθινή...! Η φώτο…
Lifestyle
Τρελό γέλιο με τη μητέρα του Σεφερλή... Ο Μάρκος…
Lifestyle
Έγινε ο ΓΑΜΟΣ για την Ζέτα…
Νέος Έρωτας για τον Αρναούτογλου...! Ερωτική…
ΟΧΙ και "Μπάζα"...! Μέλι έσταξε το στοματάκι…
Κατάλογος με τις Ορεινές & Μειονεκτικές Περιοχές που δικαιούνται…
Κάρτα Σίτισης: Πιστώθηκε η α' δόση - Τι μπορείς να αγοράσεις &…
Κάρτα Αλληλεγγύης: Άρχισε η Ταχυδρομική Αποστολή του PIN της…
Επιδότηση Ενοικίου - Ανθρωπιστική Κρίση: Οδηγίες για Μισθωτές &…
Πληρωμές Οικογενειακών Επιδομάτων από τον ΟΓΑ Την Παρασκευής…
Επίδομα για άνεργους με 3μηνη εγγραφή στον ΟΑΕΔ Ο ΟΑΕΔ…
Κάρτα Σίτισης: Πότε θα δοθεί η πέμπτη δόση & Πότε θα…
Φοιτητικό - Στεγαστικό Επίδομα 1000 € (αίτηση, προϋποθέσεις,…
ΕΔΟΕΑΠ: Επίδομα Τοκετού & Εξωσωματικής Γονιμοποίησης Δείτε αν…
Αιτήσεις για δωρεάν εγγραφές σε Βρεφονηπιακούς Παιδικούς…
Αποτελέσματα Κοινωφελούς Εργασίας 413 θέσεων Αναρτήθηκαν…
Κοινωφελή Εργασία 728 θέσεων: Παράταση αιτήσεων & Λίστα…
Αιτήσεις Κοινωφελούς Εργασίας 728 θέσεων στο Υπουργείο…
Αιτήσεις Κοινωφελούς Εργασίας 413 θέσεων στο Υπουργείο…
5μηνα Κοινωφελούς εργασίας: Τι ισχύει για το ωράριο, το…
5μηνα Κοινωφελούς εργασίας: Τι ισχύει για άδειες - απουσίες…
Βγήκε η Απόφαση για τις 15.000 προσλήψεις μακροχρόνια…
Πληρωμές Voucher: Διευκρινίσεις ΟΑΕΔ για την πληρωμή των…
Voucher 29 ΑΕΙ/ΤΕΙ: Αποτίμηση προγράμματος κατάρτισης και…
Επικαιρότητα
Μετεγγραφές φοιτητών: Αιτήσεις, δικαιούχοι, μόρια,…
4.7
Επικαιρότητα
Το stie μας ανανεώνεται και σύντομα θα είμαστε πάλι μαζί…
4.0
Επικαιρότητα
Εκρίζωση αμπελιών ζητάει η Ευρωπαϊκή Ένωση! Φτάσαμε και…
3.3
Επικαιρότητα
Προνοιακά Επιδόματα: Μέχρι τέλος Μαρτίου οι πληρωμές για…
4.0
Επικαιρότητα
Διατροφικά Επιδόματα: πληρωμές για Φεβρουάριο Με απόφαση…
4.0
Επικαιρότητα
Επίδομα Ενοικίου: Πότε θα πιστωθεί η Ζ' δόση - Πίστωση 3…
3.0
Επικαιρότητα
Κάρτα Σίτισης: Πότε θα πιστωθεί η όγδοη (Η') δόση - Πίστωση…
4.8
Επικαιρότητα
ΝΑΤΟ: Στην Τουρκία όσοι πρόσφυγες διασώζονται στο Αιγαίο!…
5.0
Επικαιρότητα
Ραγδαίες εξελίξεις! Ανακαλείται η Ελληνίδα πρέσβης στη…
5.0
Προσθήκη νέου σχολίου
Διαβάστε Περισσότερα...